Huomasin uuden naistenlehti Saran mainoksen eilen illalla odottaessani junaa Leppävaaran asemalla. Ei liene todiste hyvästä havainnointikyvystäni, mainos kun oli varsin suurikokoinen. Maaliskuun numero oli tarjolla lähes puoleen hintaan. Lueskelin siinä seisoessani kannen esittelyjä lehden sisällöstä. Ja olin kuin ällikällä lyöty! [mikä hitto muuten on ällikkä?] Olen ennenkin kritisoinnut naistenlehtien yksipuolista naiskuvaa ja sisällötöntä sisältöä, mutta Sara onnistui kyllä taas vahvistamaan ahdasmielistä ennakkoasennettani..

Sama mainos oli tänään Hesarissa, joten ajattelin nyt hieman analysoida sitä.

Ensimmäinen otsikko kehoittaa: Syö itsesi kauniiksi.

Syö itsesi. [!] Kauniiksi. Tarkoittaako se samaa kuin laihdutuskuuri? Joka tapauksessa oletuksena tuntuu olevan, että et ole kaunis vaikka haluaisit olla. Mutta kun syöt oikein, sinusta voi tulla sitä.. tämän lehden ohjein..

Seuraava lukusuunnassa: 10 VUOTTA POIS leuka & kaula kiinteäksi, suora hammasrivi viikossa.

Sama meininki jatkuu, eihän kunniallinen nainen voi olla itseensä tyytyväinen, eihän? Oleellista on itsensä muuttaminen, nuoremmaksi. Haloo! Miksi joku haluaisi näyttää 35-vuotiaana 25-vuotiaalta? Siinähän petetään muiden ohella oleellisesti itseä.

Kannen otsikot jatkuvat: 3 x syntisen ihana vapaapäivä. Ja seuraava: Pieniä paheita Budapestissa.

Noniin, nyt kun ollaan kauniita ja kiinteitä, voidaan suoda itselle paheita ja syntejä.. Hah, mitkä sanavalinnat! Suorastaan raamatullista journalismia.

Mirkku Kullberg avoimena "En halua olla väline"

Just. Vaikka muita pitäisi miellyttää, ja mikä tärkeintä, näyttää hyvältä, nainen ei kuitenkaan pohjimmiltaan halua olla objekti. Yllättikö?
Minua yllätti se, että Mirkku Kullbergkin yrittää epäilemättä epätoivoisesti taistella median ylläpitämää naiskuvaa vastaan.. ja vieläpä lehden kannessa, jossa kaikki muu viittaa päinvastoin hyvin ahtaasti rajattuun liikkumatilaan naisen elämässä..

Sitten: Yllättäviä tunnustuksia MIESTEN EROPIIRISSÄ sekä MUOTI Ikuisesti sinun! [suurennettuna] Panosta klassikoihin.

Tsadaa! Ikuisesti sinun! -lause on saatu näyttämään, kuin se olisi yhteydessä tummennetun MIESTEN EROPIIRISSÄ käsitteen kanssa jotenkin, vaikka kyse onkin oikeasti muodista. Tämä mielikuva on todennäköisesti hyvin harkittu, sillä Sara -lehden lukijakunnasta iso osa päätyy tai on jo päätynyt eroon, tämähän on jo tilastollinen fakta maassamme. Ja hei, käsittelevätkö miehetkin erotuntemuksiaan? Häh, nehän ovat joko aivottomia sikoja tai hekumallisia adoniksia, joita varten naiset eittämättä on keksitty!

Onneksi lehden pääotsikko lupaa Tehoa moottoriin 40+  Sydämen huoltopakki, uusi ase ylipainoon, löydä rauha salilta.

Kiitos lehdelle huolellisesta lukijakunnan rajauksesta, ehkä minua kuvottaa juuri siitä syystä, että en kuulu ikäni puolesta lukijakuntaan. Mutta voinko silti kysyä, noudatetaanko näitä kropan huolto-ohjeita kenties ennen Budapestin pienten paheiden vai jälkeen syntisen ihanien vapaapäivien?



Naisten lehdet välittävät sinusta!
Ne tietävät miltä sinusta tuntuu!
Ne ottavat osaa eroosi, mutta auttavat sinua nousemaan uuteen kukoistukseen!

Naisten lehdet kertovat sinulle, miten elämä pitää elää.



[Luen joskus naistenlehtiä, ostan tuskin koskaan. Minun aivojani kyseiset julkaisut eivät valitettavasti lepuuta, vaan aktivoivat entistä pahempaan vastarintaan..
Sitä voimme tietenkin pohtia, onko ongelma lehtien sijaan omassa päässäni.]